Az IB Oktatási módszere – szülői workshop az ISD tanterv gyakorlati megismeréséhez — ISD Skip to main content
Tanulási alapelvek

Az IB Oktatási módszere – szülői workshop az ISD tanterv gyakorlati megismeréséhez

By 2023.03.17.december 19th, 2023No Comments

Az iskolaválasztás nehéz döntés egy szülő számára, hiszen annyi különböző szempontot kell figyelembe venni, a tanár személyétől kezdve a tanterven át, a tanítási módszerig, vagy akár az iskola elhelyezkedéséig. Ha egy szülő úgy dönt, hogy bizalmat szavaz az ISD-nek, mi mindent megteszünk azért, hogy megértse, mi történik az osztályteremben nap mint nap. Ennek érdekében rendszeresen tartunk szülői műhely foglalkozásokat, ahol mindenki megismerheti az ISD, IB által inspirált tanítási és tanulási módszerét.

Tudta, hogy a ma általános iskolát kezdő gyerekek 65%-a végül teljesen új, még nem létező munkakörökben fog dolgozni? – ez derült ki a Világgazdasági Fórum 2016-os “A munkahelyek jövője” című kutatásából.

Ez azt jelenti, hogy a pedagógusoknak alkalmazkodniuk kell az új kihívásokhoz, a diákokat pedig fel kell készíteni arra, hogy megbirkózzanak a kiszámíthatatlan jövőbeli élethelyzetekkel. A 10-15 év múlva szükséges készségek teljesen különbözőek, mint amire most vagy évtizedekkel ezelőtt szükségünk volt. Nyilvánvaló, hogy az oktatásnak lépést kell tartania ezzel a fejlődéssel.

Az első workshop során Rosie Fawcett (PYP koordinátor) és Zajta Loránd (MYP és DP koordinátor) egy PYP osztály óráját modellezték a szülőkkel, hogy bemutassák, mire összpontosítanak az IB tanárok, amikor a diákokkal egy IB tanulási témát feldolgoznak. A tevékenység során három IB tanítási alapismeretet vettek figyelembe:

  1. A tanítás kutatásra épül: nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a tanulók megtalálják az információkat és egyre átfogóbban megértsék azt.
  2. A tanítás a fogalmak megértésére összpontosít: a témák feldolgozása a megértés elmélyítése érdekében történik. Ez segít a tanulóknak az összefüggések megértésébeni, így tudják átültetni a tanult anyagot valós élethelyzetekbe.
  3. A tanítás a hatékony csapatmunkára és együttműködésre épít: ez nemcsak a diákok közötti csapatmunkára, de a tanárok és a diákok közötti együttműködésre is vonatkozik. Az egész osztálynak egy közös célja van: a tanultak valódi megértésére, hiszen csak így marad emlékezetes a tananyag.

A résztvevő szülőknek különböző tantárgyi feladatokat kellett megoldaniuk csoportokban, akárcsak egy alsó tagozatos osztály óráján. Ezt követően az IB módszer egyik átfogó kulcsfogalmával, a változással ismerkedtek meg. Az IB oktatási módszer kulcsfogalmai meghatározóak és iránymutatóak, amelyeknek átfogó megértése érdekében a diákok több szempont szerint vizsgálnak és kutatják: a tanulók ugyanis ezeken a kérdéseken keresztül alakítják ki az egyedi értelmezésüket a tananyagról.
A második workshop során a résztvevőknek lehetőségük nyílt arra, hogy megértsék az IB Tanulási módszert. A fő cél az volt, hogy bemutassák, hogyan készülhet fel egy tanuló arra, hogy később önálló tanulóvá váljon és egyedül képes legyen összetett feladatok megoldására.

Az IB oktatási program hétköznapi helyzetekhez és kihívásokhoz kapcsolódó esettanulmányok (problémák megoldás) segítségével fejleszti a diákok releváns készségeit. Az IB Tanulási módszerek elősegítik a szociális, kutatási, gondolkodási, kommunikációs és önmenedzselési készségek fejlődését; ezekkel válnak a fiatalok “független tanulókká”, akik valóban felelősséget éreznek a személyes és szakmai fejlődésükért, képesek lesznek megoldásokat találni komplex problémákra ismeretlen helyzetekben, egy folyamatosan változó világban. Ezeket a készségeket úgy nevezzük, hogy „foglalkoztathatósági készségek”: ezeket keresik a munkaerőpiacon a leginkább egy munkavállalóban.

Annak bemutatására, hogy hogyan működik a készségfejlesztés egy osztályteremben, Rosie és Loránd egy MYP (Middle Years Programme) 8. osztályos óra szerint adtak feladatot a résztvevő szülőknek. Arra kérték őket, hogy – ahgoyan a Design órán a diákok – ők is próbáljanak egy stabil hídszerkezetet készíteni. Szükség volt kreatív gondolkodásra, építési lehetőségek feltérképezésére, életszerű problémák megoldására, és arra, hogy szokatlan anyagokat párosítsanak egymással. A résztvevők csapatokban dolgoztak, megállapodtak a feladat során elérni kívánt célokban, és reflektáltak az elért eredményekre, a felmerült kihívásokra.

A szülők nagyon elégedettek voltak a workshopok eredményeivel, és elmondták, hogy sikerült új szemszögből megismerni a tanítási módszereket, melyekkel a gyerekek oktatását is sokkal jobban megértik.