Ami a tankönyvekben nincs benne: a 11. osztály TOK-kiállítása — ISD Skip to main content
GimnáziumKözépiskola

Ami a tankönyvekben nincs benne: a 11. osztály TOK-kiállítása

By 2024.04.16.április 23rd, 2024No Comments

A TOK kiállítás, azaz a ‘Theory of Knowledge’ (Ismeretelmélet) egy kiváló példa arra, hogy az IB-oktatás hogyan segíti a diákokat érvényesülni ebben a kihívásokkal teli világban. A 11. évfolyamos diákok a Theory of Knowledge (TOK) kiállításukra készülve azzal ismerkedtek, hogy a kritikus gondolkodás segítségével hogyan nézzenek szembe magabiztosan a kihívásokkal. Az alábbi cikkből kiderül, hogy a TOK miért a Diploma Program (DP) központi eleme, és hogyan profitálnak belőle a diákok?

A TOK segít a fiataloknak nem csak arról gondolkodni, hogy mit tudunk, hanem arról is, hogy honnan tudják, amit tudnak. Filozófikusan hangzik, de gondolt már arra, hogy mi felnőttek hogyan dolgozzuk fel az információkat? Milyen információk segítenek minket az életben, és melyek inkább zavaróak, vagy akár károsak például a mentális egészségünkre nézve? Nem lenne jó, ha tudatában lennénk ennek olyankor, amikor elárasztanak minket az információk? Az egyik diákunk ilyen kérdéseken gondolkodott, miközben azt vizsgálta, hogyan létezünk a körülöttünk lévő világban.

Vagy elgondolkodott már azon, hogy milyen fontosak a tárgyi eszközök a tudás megszerzésében és közvetítésében? Valószínűleg a többség azt mondaná, hogy nélkülözhetetlenek. Azonban, ahogy az egyik diák a kiállításán feltárta, Einsteinnek nem voltak tárgyi eszközei, amikor megalkotta relativitáselméletét, és a görög filozófusnak, Démokritosznak sem volt kézzelfogható vagy konkrét támasza, amikor Kr. e. 450-ben először adta elő az atomok létezésének gondolatát. Azonban hogyan kapcsolódik mindez az iskolai tanulásához? 

Diákunk – aki tudományos kutatásban tervez dolgozni – azt mondta, ez segíteni fog neki abban, hogy ne vesse vissza olyan könnyen egy-egy kudarc, illetve hogy olyan gondolkodásmóddal végezze a kísérleti munkáját, amely átsegíti egy-egy bizonytalan pillanaton.

Az ISD-ben április 12-én megrendezett első TOK-kiállítás remek alkalom volt a Diploma Programmos diákok számára, hogy elmélyüljenek ebben a témában, megvizsgálják, hogyan alkalmazható a tudás (és a tudás természete) a való életben. Ez az esemény lehetővé tette a diákok számára, hogy tartalmas beszélgetéseket folytassanak, és megismerjék különböző nézőpontokat. Közösségünk különböző tagjai között izgalmas beszélgetések alakultak ki, miközben a diákok három különböző tárgyat fedeztek fel, bemutatva e tantárgy relevanciáját és hatását a való világra. Emellett azt is megtanulhatták, hogy felelősségteljesen viselkedjenek egy olyan világban, ahol a dolgok folyamatosan változnak körülöttük és ők ennek a változásnak akár az okozói is lehetnek. A különböző iskolai tantárgyak összekapcsolásával a TOK megmutatja a diákoknak, hogyan használhatják tudásukat átgondolt és értelmes módon.