Demokrácia a tantermekben — ISD Skip to main content
Alsó tagozat

Demokrácia a tantermekben

By 2022.09.21.december 19th, 2023No Comments

Az ISD tantermeiben tiszteletben tartjuk a diákok ötleteit és arra ösztönözzük őket, hogy aktív résztvevői legyenek közösségünknek, hiszen az ő közreműködésük és nézőpontjaik értékesek egy együttműködő, elkötelezett tanulási közösségben. A diákoknak lehetőségük van a gyakorlatban is élni a demokratikus értékeket: tisztában vannak jogaikkal, és felelősséget vállalnak viselkedésükért, mind egyénenként, mind a közösség tagjaként.

Hogy néz ki ez a mindennapokban?

A 3. osztályban év elején a diákok közösen idézték fel eddigi általános iskolai tanulási tapasztalataikat, és komolyan elgondolkoztak azon, hogy mit szeretnének elérni ebben az évben. Végiggondolták, hogy kik ők, mint tanulók. Az egyik feladatban, melyet egyénileg csináltak, majd közösen értékeltek, megvizsgálták, hogy mi az a tudás, amivel már rendelkeznek és ez hogyan segíthet nekik kitűzött céljaik elérésében.

Az alsó tagozatban (PYP) bevett gyakorlat, hogy minden év elején alapvető megállapodásokat kötnek az osztály tagjai. Ezek a demokrácia alapjainak első lépései, melyeket az osztálytermekben fektetnek le, és nagyszerű alaphangot adnak a tanévhez, melynek célja a közösségként való tanulás. A harmadik osztályosok megállapodtak, hogy a tanteremben egymás iránti tiszteletre és odafigyelésre törekednek, valamint aktív résztvevői lesznek az egész évi tanulási folyamatnak.

Az óvodában a demokrácia a kölcsönös tisztelettel kezdődik, amely az jelenti, hogy például kivárják a sorukat és figyelembe veszik mások igényeit is. A múlt héten az óvodában arra kérték a gyerekeket, hogy szavazzanak, melyik könyvet szeretnék legközelebb elolvasni. A gyerekek meghozták a döntésüket, majd a szavazatokat egy – életkoruknak megfelelő – vizuális adattáblázat segítségével osztották meg velük. Az ilyen típusú közös tapasztalatok által a gyerekek megtanulják, hogy fontos a véleményük, ez pedig egy olyan elkötelezettséget eredményez, mely meghatározó lesz egész tanulmányaik során.

Az első osztályban a gyerekek lehetőséget kaptak arra, hogy megtervezzék a napjukat: kiválasszák, hogy mikor lesz írás, kutatómunka és matematika. Azzal, hogy lehetőséget adunk a gyerekeknek a véleménynyilvánításra és a megalapozott döntéshozatalra, elkötelezett tanulóközösséget tudunk alkotni, melyben az egyének felelősséget éreznek tetteikért.