A pozitív osztálytermi légkör fontossága

„Tanárként te alakítod az osztályterem légkörét.”

„Tanárként te alakítod az osztályterem légkörét.”(1)

Ez a kifejezés lényegében azt jelenti, hogy a pedagógus teremti meg az osztálytermi hangulatot. Ha a tanár stresszes, vagy rossz a hangulata, az rögtön átterjed a diákokra is. Szembe lehet ezzel állítani a pozitív, lelkes, energikus tanárt, akinek magas elvárásai vannak diákjaival szemben és támogató, gondoskodó légkört teremt?

A pozitív osztálytermi légkör elengedhetetlen a tanulni és fejlődni vágyó diákok számára. (2)

Ha a diákok látják a humort a hibáikban és megélik sikereiket, akkor aktívan részt akarnak venni a tanulásban és ennek következtében még hatékonyabban tudnak tanulni. Ígérgetés, könnyű megoldások és gyors eredmények helyett keményen dolgoznak, hiszen nincsenek könnyű válaszok, csak a kritikus gondolkodás és a kitartás vezet eredményességre.

Kutatások bizonyítják, hogy a pozitív légkör fokozza a tanulmányi eredményeket és az önbecsülést is. A pozitív légkör a tanárokra és a diákokra egyaránt hatással van. Jó példával és pozitív megerősítés alkalmazásával jó tanulmányi eredményeket lehet elérni.

Kellő pozitív tapasztalattal ellensúlyozni lehet a negatívakat, ez segít abban, hogy a diákok ne kerüljenek „negatív spirálba.” (2)

Alábbiakban néhány ötlet a pozitív atmoszféra megteremtésére:

Mindig légy pozitív! A legfontosabb eszköz a pozitív légkör és osztálytermi hangulat megteremtéséhez a pozitív tanári példakép. Ez persze nem azt jelenti, hogy mindig boldognak kell lenni. Sokkal inkább azt, hogy minden helyzethez pozitívan és konstruktívan álljunk hozzá.
  • Mindig vannak apró lehetőségek a pozitív hangulat megteremtésére, mint például egy kedves mosoly a diákok érkezésekor.
  • Akkor is maradjunk pozitívak, ha nehéz helyzetek merülnek föl. Például, ha félelmet keltő történet kerül be az osztályterembe, beszéljünk arról, hogyan tudunk segíteni. Megvitathatjuk, hogy a szomorúság egy adott helyzetben érthető, az érzelmeket egészséges módon is lehet közvetíteni.

Megfelelő szociális készségeket reprezentálj! A diákok azt a viselkedést utánozzák, melyet a tanár jelenít meg. Ha egy diák hibázik és erre düh a reakció, akkor a diákok úgy vélik, ez a helyes reakció, ha bármilyen frusztráció éri őket a későbbiekben. Ezzel szemben, ha frusztáció esetén önkontrollt tapasztalnak, akkor ugyanezt fogják ők is alkalmazni.

Ismerjék a pozitív viselkedést! Ha jó példákat szemléltetsz a diákoknak, megtanulják felismerni ezeket és igyekeznek utánozni őket. Enélkül a tanulók nem tudják majd, hogy milyen viselkedésformára törekedjenek.
  • Ha a diák pozitív módon cselekszik, például segít egy társának, vagy békésen megold egy konfliktust, akkor úgy mutathatsz pozitív viselkedés, ha elismered helyes tettét egyes tanulók előtt, esetleg az egész osztály figyelmét felhívod az esetre.
  • Például, ha egy diák kiközösített társa támogatására siet és te elismered pozitív tettét, akkor ezt a későbbiekben is emlegetni fogják még: „ez az a fajta pozitív viselkedés, amely segít abban, hogy mindenki boldogabb lehessen és komfortosabban élhessen.”(3)


Források:

(1) https://www.wikihow.com/Create-a-Positive-Classroom-Atmosphere

(2) https://www.educationworld.com/blog/teachers-create-weather-whats-climate-your-classroom

(3) http://www.ascd.org/publications/books/sf114049/chapters/The-Importance-of-a-Positive-Classroom.aspx

Get in touch

In case of any questions, please feel free to contact us. We are looking forward to hearing from you.

Contact us

International Educational Center of Debrecen (DENOK) – International School of Debrecen (ISD)
1 Heltai Gáspár st., Debrecen-Pallag, H-4002
+36 20 404 4822
I agree to the terms of the Privacy Policy and managing my personal data by pressing the send button.

Send